top of page

שלשול בהריון

נושא רגיש. שכיח מאוד. מדלג על ההקדמה...


1. שלשול הוא הסימפטום. גירוי דלקתי של המעי הוא הסיבה ברוב המוחלט של המקרים - נקרא בשפה רפואית 'גסטרואנטריטיס'. רוב הגירויים עוברים לבד תוך ימים ספורים. שלשולים הנובעים מדלקות מעי כרוניות קשורים לסיפור אחר.


2. גירויים של מערכת העיכול מתבטאים גם (אבל לא בהכרח) בבחילות או הקאות, תפיחות בבטן, כאבי בטן עוויתיים (כלומר, שבאים והולכים).


3. אצל נשים צעירות ובריאות, הסיבות השכיחות לגירויי מעי בפרט, ומערכת העיכול בפרט הן: מזון. זיהום ויראלי. זיהום חיידקי.

4. מבחינתי הטיפול העיקרי הוא להקל על כאבי הבטן והבחילות, למנוע התייבשות, ובעצם להמתין עד שהגירוי יחלוף מעצמו.


5. אצל נשים בהריון צריך לוודא שאין פעילות רחמית או צירים, ושהעובר מרגיש טוב. זה נעשה על ידי שימוש במוניטור עוברי ובמכשיר אולטרהסאונד.


6. תזונה שעשויה לעזור לשלשולים - אורז. בננות. תזונה שמעודדת שלשולים (ולכן כדאי להימנע ממנה) - שזיפים. סיבים תזונתיים.


7. מניעת התייבשות היא קריטית. אישה בהריון שמשלשלת צריכה לשתות כ 3000 סמ"ק נוזלים ביממה. אם היא לא מצליחה לשתות (למשל בגלל בחילות), אז צריך לתת לה את הנוזלים דרך הוריד.


8. באופן עקיף יש ירידה ביכולת המעי לפרק לקטוז ולכן יש קושי לעכל מוצרי חלב,אני ממליץ להימנע ממוצרי חלב למשך 3-4 ימים, כדי לא להגביר את השלשולים וכאבי הבטן.


9. אם יש חום, שלשול דמי, כאבים עזים או בכלל מצב כללי ירוד, אני מציע להיבדק במיון. מבחינתי שלשול המלווה בחום (בזמן ההריון) מצריך לקיחת תרביות צואה ודם.


10. כאמור, גסטרואנטריטיס (גרוי של מערכת העיכול) שנגרם בשל מזון או וירוס, לרוב חולף בעצמו ואינו דורש טיפול מיוחד. כאשר הגרוי נובע מזיהום חיידקי, יכולות להיות משמעויות נוספות בהריון. יש צורך בטיפול אנטיביוטי (מוקסיפן ודומיו) כדי לכסות את האפשרות של 'ליסטריה'. תשובה סופית מתקבלת מתרבית דם. חיידקים אחרים שעשויים לגרום לתמונה סוערת יותר (כגון סלמונלה, שיגלה, יירסניה, קמפילובקטר) מכוסים בצורה טובה על ידי אנטיביוטיקה מסוג רוליד. מכיון שלמרות השמות המפחידים, אותם חיידקים אינם מהווים איום ספיציפי בהריון, אני בגישה של להמתין עם הטיפול עד לקבלת תשובת תרבית צואה.

967 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

שעלת בהריון

בעודי כותב על מעקבי הריון ו'רפואה נכונה', בעיקר במסגרת 'מכון אבינועם לרפואה והלכה – בריאות האשה', אני צריך מדי פעם להזכיר, שמטופלת (או מטופל) שמגיעים למרפאה, אינם נמצאים בתנאי מעבדה, אלא הם חלק מהעולם

bottom of page