top of page

10 נקודות על סכרת בהריון

עודכן: 13 באפר׳ 2020


10 נקודות על סכרת בהריון:

Meringue Kiss 2

1. ערכי הסוכר הרצויים הם עד 95 בצום ועד 140 שעה לאחר ארוחה (ויש המוסיפים 120 שעתיים לאחר ארוחה).

2. הערכים שלאחר הארוחות מבטאים את ה'משמעת' וכשיש חריגות צריך לשאול קודם כל האם יש הקפדה על המלצות הדיאטנית.

3. הערכים שבצום מבטאים ככלל את ה'ביולוגיה' של הגוף (ובעצם את התנגודת של איברי המטרה לאינסולין הפנימי של האישה). כשהערכים גבוהים בעקביות, כנראה שצריך להוסיף טיפול תרופתי מעבר לדיאטה.

4. הטיפול הטוב ביותר לסכרת הריונית הוא תזונה נכונה (המכונה גם דיאטה). לא רק הגבלת צריכת הקלוריות היומית, אלא גם הגבלת אחוז הפחמימות שבתפריט. לכן השלב הראשון בטיפול (ויש שיאמרו אף במניעה) הוא ייעוץ עם דיאטנית. וגם לפעול על פי הייעוץ.

5. יש ערך לפעילות גופנית (מתונה) בשיפור משק הגלוקוז (הורדת התנגודת לאינסולין) ולכן ממליץ בחום. יש אפילו עבודות שמראות שנשים עם סכרת הריונית ברורה שכבר הגיעו לשלב שבו הומלץ על טיפול באינסולין, הצליחו להגיע לנסיגה מרשימה של סכרת ההריון באמצעות פעילות גופנית קבועה, בנוסף לדיאטה מתאימה.

6. מטרת הטיפול בסכרת הריון היא בעיקר למנוע השפעת הסביבה עתירת הגלוקוז והאינסולין על העובר. בעצם מנסים למנוע את גדילת היתר של העובר (בשל רמות גבוהות של אינסולין), וכן למנוע אצל העובר את ההיפוגליקמיה המסוכנת שעשויה להופיע לאחר הלידה. כמו כן כנראה יש השפעה מטיבה של איזון הסכרת על חילוף החומרים (מטבוליזם של גלוקוז ושומן) אצל היילוד גם שנים לאחר הלידה.

7. בתוך הסל הרחב של 'סכרת הריון' ישנם תתי מצבים רבים: סכרת המאוזנת על ידי דיאטה בלבד, כזו הדורשת מנת אינסולין פעם ביום, כזו הדורשת מנות חוזרות של אינסולין (למשל אחת בערב ועוד אחת לפני כל ארוחה), והכי גרוע זו סכרת לא מאוזנת.

8. מקובל לומר היום שבמידה והסכרת ההריונית הינה מאוזנת ואין גורמי סיכון נוספים (כגון יתר לחץ דם), ניתן להיות סובלנים לגבי מועד הלידה וכן לגבי דרך הלידה - במילים אחרות, אצל נשים מאוזנות (מבחינת ערכי הסוכר) אנו רואים פחות זירוזים ופחות ניתוחים קיסריים.

9. מכיון שסכרת הריונית היא גורם סיכון לסכרת קבועה ("של מבוגרים") בעתיד, יש המלצה לבצע העמסת סוכר של 75 גרם כ 6 שבועות לאחר הלידה, על מנת לזהות את אותן אלו ש"מחביאות" סכרת כבר עכשיו.

10. כל האמור לעיל, נכון לגבי סכרת הריונית, הקשורה לשילוב של הביולוגיה של האישה (והמטכן הגנטי שלה) ביחד עם תגובת השליה (שמייצרת תנגודת לאינסולין) והתזונה שלה במהלך ההריון. לגבי נשים עם סכרת טרום הריונית - פה זה כבר סיפור אחר לפעם אחרת.

528 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

שעלת בהריון

בעודי כותב על מעקבי הריון ו'רפואה נכונה', בעיקר במסגרת 'מכון אבינועם לרפואה והלכה – בריאות האשה', אני צריך מדי פעם להזכיר, שמטופלת (או מטופל) שמגיעים למרפאה, אינם נמצאים בתנאי מעבדה, אלא הם חלק מהעולם

bottom of page