top of page

הרחבת אגני כליות

עודכן: 13 באפר׳ 2020


ד"ר גיל פומפ - הרחבת אגני כליות

סמנים באולטרה סאונד (על שמע) בטרימסטר השני לאיתור תסמונת דאון: הרחבת אגני כליות.

{מבוסס על נייר עמדה מס' 30 של החברה הישראלית למיילדות וגניקולוגיה}

ממצא שמופיע לעיתים בסקירת מערכות שגרתית: הרחבת קלה של אגני כליה / Mild pyelectasis.

הגדרה: הרחבת אגני הכליות הינו ממצא היפואקוגני עגול או אליפטי הממוקם באגן הכליה (ראה/י תמונה מצורפת)

הגדרה של הרחבת אגנים תלויה בשבוע ההריון וברוב העבודות היא מוגדרת כדלהלן: 1. מ- 14+0 עד 19+6 שבועות , 4 מ"מ ומעלה 2. מ- 20+0 עד 29+6 שבועות, 6 מ"מ ומעלה 3. משבוע 30+0 והלאה, 7 מ"מ ומעלה חשוב לזכור: הרחבת אגני הכליות מודגמת בכ-2-3% מהעוברים התקינים בטווח שבועות 16-26.

משמעות: 1. ברוב המקרים הממצא נעלם עצמונית עד גיל שנה ואינו דורש התערבות. 2. קשר לבעיה כליתית: במקרים בהם ההרחבה נשארת במהלך ההריון היא דורשת מעקב לאחר הלידה. הרחבה מעל 8 מ"מ דווחה עם קשר סטטיסטי להידרונפרוזיס (הרחבת אגני כליות) שנשאר לאחר הלידה.

כאשר המדדים של ההרחבה עוברים ערך סף מסויים (המשתנה לפי גיל ההריון), הם מייצגים קבוצה בסיכון גבוה לצורך התערבות ניתוחית לאחר הלידה. 3. קשר לתסמונת דאון: הרחבת אגנים קלה ובדידה תוארה ב- 2% מעוברים עם תסמונת דאון.המסקנה העולה מהעבודות שכאשר מדובר בממצא בדיד אין אינדיקציה לדיקור מי שפיר

כלומר, עצם העובדה שקיימת הרחבה קלה של אגני הכליות מעלה את הסיכון פי 1 (!) - כלומר, לא משנה כלום. בשפה מדעית/רפואית/סטטיסטית: L.R הינו 1.0

המלצות האיגוד לרופא המטפל 1. אם התגלה לפני שבוע 20 יש לבדוק שוב במסגרת סקירת המערכות 2. אם התגלה בסקירת מערכות לאחר שבוע 20, מומלץ מעקב אגני כיליה וכמות מי שפיר בשבוע 30-32 3. כאשר קוטר אגן הכיליה מעל 10 מ"מ או שיש מימצאים נוספים יש להפנות לרופא גנטיקאי/יועץ גנטי שהוסמך על ידו ונמצא באחריותו ונפרולוג/אורולוג ילדים.

בהצלחה

ד"ר גיל פומפ


189 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page