top of page

קרישתיות יתר והריון - 10 נקודות


10 נקודות על קרישתיות יתר והריון

1. יש מספר רמות חומרה לפי הגנים המעורבים. עדיין, מה שקובע זה הסיפור האישי - אירוע בעבר של פקקת או תסחיף מעיד על הסיכון בצורה אמינה יותר מאשר בדיקת מעבדה זו או אחרת

2. כיום מקובל לומר שרק נוכחות נוגדנים מקבוצת apla קשורים לסיכון לעובר ולהריון (כגון רעלת, הפרדות שליה וכיו"ב), ואילו שאר המצבים התורשתיים משפיעים בעיקר על הסיכון ליולדת (תסחיף/פקקת ורידית)

3. הסיכון לפקקת/תסחיף הינו מוגבר בכל הריון, ועוד יותר בשבועות שלאחר הלידה, ולכן כשיש גורמי סיכון לפקקת/תסחיף, מכסים עד 6 שבועות לאחר הלידה (ובמקרים מסויימים אפילו 8-10 שבועות).

4. הטיפול המניעתי בקלקסן ("מדלל דם") מצמצם אירועים קרישה בכלים ורידיים ואילו אספירין (אותו מוסיפים באבחנה של apla, למשל) מצמצם אירועים בכלים עורקיים.

5. בהמשך לסעיף הקודם- מצמצם אבל לא מונע. ולכן מי שקיים לגביה סיכון,עדיין צריכה להיות עירנית לתסמיני פקקת/תסחיף, למרות שנוטלת טיפול תרופתי.

6. ישנם מצבים שבהם ההתמודדות עם סיכון מהותי ליולדת ו/או לעובר מצריך יילוד. ההגיון הוא "להרחיק את התינוק ממקום הסכנה/מהסביבה העויינת". עם זאת בכל התערבות צריך לקחת בחשבון את המחיר, כגון סיבוכי פגות והסיכון להגעה לניתוח קיסרי דחוף.

7. ביולדות עם סיפור שיכול לרמז על נטייה לקרישתיות יתר (למשל הפרדות שליה מפתיעה), יש עניין לבצע בירור גם אם לא מתוכנן הריון נוסף. בירור חיובי (כלומר, שיש נטיית יתר ליצירת פקקת) ישפיע על בחירת אמצעי מניעה (כנראה שלא ניתן תכשירים המכילים אסטרוגן) וכן על טיפול מניעתי בקלקסן בטיסות טרנס-אטלנטיות.

8. גורמי סיכון אירעיים לפקקת לאחר לידה כוללים: ניתוח דחוף, חום, משקל עודף, דליות ברגליים/אגן, עישון, לידה מסדר גבוה (למשל לידה שישית)

9. לאחר ניתוח קיסרי, יש עניין מיוחד בשיכוך כאבים אפקטיבי למניעת סיבוכים (חוץ מהסבל הסובייקטיבי של הכאב). כך אנו מונעים סיבוכים נשימתיים וחום (כתוצאה מזה שלא נושמים עמוק. כי כואב) וגם מצמצמים את אירועי הפקקת/תסחיף (כי כשכואב לא זזים מהמיטה והדם "עומד").

10. כל נושא הטיפול המניעתי לסיבוכי קרישה, וכן הצורך בהתערבויות מיילדותיות (כמו יילוד מוקדם) אל מול סיכון סטטיסטי ליולדת וליילוד - זה לא חישוב מתמטי מדויק, אלא יותר אומנות הערכת ו'הרחת' הסיכון. המטרה המשותפת היא יולדת בריאה שלוקחת הביתה תינוק/ת בריא/ה. ואם אפשר שהכל ייעשה בנועם וברוגע - זה בוודאי עוזר.

הריון קל ורגוע

44 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

הפלות חוזרות - טיפול אמפירי

אני כותב כאן את "תפיסת ההפעלה" שלי בניהול הפלות חוזרות. כמו כן מצורפים מאמרים מגורמים שונים לגבי הגישה בניהול הפלות חוזרות. הגישה שלי - טיפול אמפירי הסיכוי להפלה בשליש הראשון הוא כ15%. הרוב המוחלט של

bottom of page