top of page

לקט שאלות/תשובות #5


ש: יש לי התכווצויות מוקדמות סביב שבוע 20. האם זה אומר שתהיה לידה מוקדמת של פג? ת: יש הרבה סיבות להתכווצויות מוקדמות. החל מחוסר נוזלים (לא שותים מספיק), דרך דלקת סמויה בדרכי השתן, ועד צוואר רחם חלש. אחד המדדים שעוזרים לנו לנבא לידה מוקדמת לפני שבוע 34, זה אורך צוואר. מקובל לומר שאם אורך הצוואר נשאר מעל 24 מ"מ לאורך זמן, הסיכוי ללידה מוקדמת קטן מאוד. אם הוא מתקצר מתחת ל24 מ"מ, יש כ20% סיכוי ללידה מוקדמת.

ש: מה המשמעות של גרד מפושט לקראת סוף ההריון? ת: שתי הסיבות השכיחות לגרד לקראת סוף ההריון הן, מעין תגובה אלרגית מפושטת (נקראת גם PUPPPP), מה שמופיע עם פריחה מורמת מגרדת, ותגובה טובה לאנטיהיסטמינים. סיבה נוספת היא גרד ללא פריחה הנובע מהצטברות מלחי מרה (צבירת מלחי מרה של הריון = cholestasis of pregnancy). הסיבה הראשונה היא לא נעימה אך לא מסוכנת. הסיבה השניה נמצאת האסוציאציה לתמותה עוברית מוגברת, ולכן מהווה סיבה ליילוד מוקדם סביב שבוע 37. לאחרונה הודגם הקשר בין מלחי מרה מוגברים בדם לנזק עוברי, כך שבמקרי גרד ללא פריחה עם חשד להצטברות מלחי מרה, מבצעים בדיקה כמותית של מלחי המרה ככלי תומך החלטה ליילוד.

ש: מה עושים כשלא מצליחים לתת שתן לאחר לידה? ת: לעיתים לאחר שלב שני מאורך (לחיצה ממושכת של ראש העובר על רצפת האגן) גורם לירידה בתפקוד העצבי של שלפוחית השתן. מעין שביתת מחאה של שלפוחית השתן. הפתרון בד"כ הוא קטטר שתן ל24 שעות. ומידה ולא עוזר, המשך מנוחה של השלפוחית של 48 שעות נוספות, בדרך כלל נותן מענה מספק.

ש: אלו אמצעי מניעה אפשריים בהנקה? ת: מקובל שלא לתת אמצעי מניעה הורמונליים המכילים אסטרוגן בזמן הנקה, מכיון שמורידים ייצור חלב, וכן חלק מההורמונים עוברים לעובר. במידה ואין ברירה, יש עדיפות למתן אמצעי מניעה אסטרוגניים עוריים/נרתיקיים על פני גלולות, מכיון שפחות נספגים במערכת הדם הכללית. החלופות המקובלות הן אמצעים חוצצים (כגון קונדומים), אמצעים הורמונליים המכילים פרוגסטרון בלבד (כגון "גלולות הנקה"), אשר לעיתים מלווים בדמם לא סדיר, וכן אמצעי מניעה מסוג התקן תוך רחמי, עם או בלי הורמונים (פרוגסטרון). לעיתים מבין כלל האפשרויות, היולדת מעדיפה להפסיק הנקה ולבחור באמצעי מניעה סדורים סטנדרטיים המכילים אסטרוגן.

ש: איך קוראים לחומר/ משחה המורידה רגישות בקיום יחסים? ת: לידוקאין יכול להופיע במגוון מינונים וצורות. מקובל לתת מרשם למשחת עזרקאין (5% לידוקאין). יש לי ניסיון מעולה עם ספריי לידוקאין 10% (קסילוקאין), אם כי מעט שורף ולא נמצא בכל בתי המרקחת.

80 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

הפלות חוזרות - טיפול אמפירי

אני כותב כאן את "תפיסת ההפעלה" שלי בניהול הפלות חוזרות. כמו כן מצורפים מאמרים מגורמים שונים לגבי הגישה בניהול הפלות חוזרות. הגישה שלי - טיפול אמפירי הסיכוי להפלה בשליש הראשון הוא כ15%. הרוב המוחלט של

bottom of page