top of page

הכנה לקראת ניתוח קיסרי


האם צריך להתכונן לניתוח קיסרי?

התשובה הפשוטה היא כן ולא – כן מבחינת המנתח, מכיוון שהיכרות מוקדמת עם המנותח והמאפיינים הייחודיים לו, להבנתי מאפשרת מוכנות טובה יותר של הצוות מבחינת תכנון הניתוח, עדכון המרדים, וציוד ייעודי במידה ונדרש. מבחינת המנותחת מקובל לומר שהתשובה היא "לא" מכיוון שאיזו תרומה יכולה להיות ל"מנותחת מוכנה"? היא צריכה רק לשכב בשקט, בדרך כלל מורדמת בחצי גוף, ולתת לצוות הרפואי לעשות את עבודתו. אז מסתבר שלא. למנותחת/מטופלת נינוחה ורגועה יש השפעה משמעותית ביותר על מהלך הניתוח. לא מדובר על הפן החוויתי של הניתוח, ויצירת זיכרונות נעימים ורגועים מהלידה, אלא על ההשפעה של מנותחת רגועה על המורכבות הטכנית של מהלך הניתוח. קודם כל, קל יותר להרדים – פחות תזוזות וקפיצות בזמן ההרדמה הספינלית/אפידורלית (דקירה קטנה בגב). מעבר לכך, מנותחת רגועה היא גם רפויה יותר. מתח השרירים (בעיקר שרירי הבטן) נמוך יותר ולכן הרושם שלי הוא שנדרשת פחות הפעלת כוח מצד המנתח בהפרדת השכבות. מעבר לכך מטופלת לא רגועה, מכווצת את כל שריריה, וכך תוכן הבטן המרכזית/עליונה (מעיים למשל) גולש לתוך השדה הניתוחי. לתחושתי ההתאוששות של מנותחת נינוחה מניתוח, קל ונעים הרבה יותר מבחינת קימה מהמיטה, חזרה לשתיה/אכילה וחזרה לפעילות שגרתית. כמו כן גם מבחינת פסיכולוגית (חווית תחושת הכאב) וגם מבחינה פיזיולוגית (הכוח שהופעל על שרירי הבטן בזמן הניתוח) הכאב שלאחר הניתוח מופחת אצל מנותחת רגועה ונינוחה.

האם ניתן להתכונן לניתוח קיסרי? אולי. תלוי את מי שואלים. לא ברור לי שיש עבודות מחקר המראות זאת בצורה מובהקת. הניסיון בתחומים שונים מראה שהורדת מקדם חוסר הוודאות, בעיקר על ידי הכרת השלבים ש'לפני - תוך כדי- אחרי' הניתוח, תורמת לתחושת הרוגע. כמו כן סיור מקדים ב'אתר הפעולה' (כלומר, חדר הניתוח עצמו), היכרות עם אנשי צוות נוספים המשתתפים בניתוח, ובחירת 'סביבה חושית' מותאמת אישית (מוזיקת רקע נעימה, ניחוח מוכר), הם כלים נוספים שניתן להשתמש בהם להגברת תחושת הנינוחות. השימוש בדימיון מודרך הוא האנלוגיה הרפואית לשימוש בסימולטור או ב'תרגיל יבש' בסיטואציות חוץ רפואיות אחרות. שוב, כדאי להדגיש שהמתורגל/ת בסימולטור זה הוא לא המנתח או היולדת (למרות שכנראה יש גם יתרון לתרגול מקדים 'על יבש' של הצוות). כמה זמן נדרש להתכונן? מכיוון שכל הנושא הנ"ל הינו חדשני למדי, אין ניסיון במחקרים לאורך השנים, אלא שילוב של תיאוריית 'חיסון מלחצים' שבו משתמשים להכנת צוותים לפעולה במצבי חירום, עם הניסיון שנרכש עם הכנת מטופלות בעבר. מניסיוני נדרשות 2-3 פגישות מקדימות, כאשר הסימולציה (או 'המבחן המסכם') נעשה יום טרם הניתוח. בהכנה צריך להשתתף גם המלווה (בד"כ הבעל) שיהיה נוכח בניתוח, על מנת שיהיה 'מוקד תמיכה' נוסף, ולא 'נלחץ' נוסף. זו הסיבה העיקרית שאני מעדיף לתאם ניתוח קיסרי מתוכנן (במימון הביטוח, כמובן) כ 3 שבועות טרם תאריך היעד, כך שברגע האמת - בכניסה לחדר הניתוח - נכנסת יולדת נינוחה, מוכנה ומתורגלת, מצוידת בחיוך אלגנטי ומרוכזת במשימתה - להביא חיים חדשים (...כאילו מדובר בתור למספרה ולא בניתוח בטן משמעותי...)

24 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

הפלות חוזרות - טיפול אמפירי

אני כותב כאן את "תפיסת ההפעלה" שלי בניהול הפלות חוזרות. כמו כן מצורפים מאמרים מגורמים שונים לגבי הגישה בניהול הפלות חוזרות. הגישה שלי - טיפול אמפירי הסיכוי להפלה בשליש הראשון הוא כ15%. הרוב המוחלט של

bottom of page