סימפיזיוליזיס

מה זה?

סימפיזיוליזיס מיילדותי הוא מצב כרוני של תזוזה במפרק הסימפיזיס פוביס במהלך ההריון ובמשכב הלידה, העשוי להתבטא במנעד שבין כאבים/לחצים באגן ובבטן התחתונה (כולל הקרנה לרגליים) ועד למצבי נכות תפקודית.

האבחנה היא קלינית ונעשית על ידי הפקת רגישות בלחיצה ישירה על מפרק הסימפיזיס פוביס, במיועד לאור היעדר רגישות בלחיצה על עצמות הפוביס לטרלית למפרק. חיזוק האבחנה נעשה על ידי הפקת רגישות דומה במהלך בדיקת PV - הפקת רגישות ממוקמת בלחיצה על המפרק דרך דופן הנרתיק הקדמית.
מקובל לשלול מצבים אקוטיים העשויים להתבטא בתסמינים דומים, כגון דלקת בשתן ופעילות רחמית ("צירים") עם או בלי קיצור צוואר הרחם.

דגשים לטיפול:

1. נדרשים ביקורים חוזרים למתן הטיפול

2. נדרש מעקב אישי ביתי אחר רמות הכאב ויכולת התפקוד

3. הטיפול בכאב הינו חלק מהטיפול הכוללני במפרק המפשעתי ה"חולה" וכן ממעקב ההריון בכללותו.

4. קיים מינון מקסימלי לכל תרופה שחריגה מעבר לה עשויה לגרום להופעת רעילות במערכות שונות.

5. הפעלת יתר של מפרק המפשעה (גם אם בזמן הטיפול אין תחושת כאב) עשויה לגרום להגברת שחיקת המפרק ולהגברת הנזק המתמשך. מכאן החשיבות לשילוב טיפולי פיזיותרפיה במקביל לטיפול בכאב, וכן הקפדה על ההנחיות של פעילויות שניתן לבצע ושל כאלה שיש להימנע מהן.

6. תוארו מקרים של "עייפות מוגברת" לאחר קבלת הטיפול לכאב (ייתכן בשל לילות ללא שינה שקדמו לטיפול). בשלבים הראשונים של הטיפול יש להימנע מנהיגה לבד.

פרוטקול מוצע לטיפול

1. קבלת אנמנזה מפורטת על ידי רופא.
    סקירת אפשרויות טיפול שונות.
    קביעת מסגרת מעקב מתאימה (מייל, טלפון, וואטסאפ)
    מתן הנחיות
    קבלת הסכמת המטופלת.

2. הדגמת דופק עוברי. תנועות. מצג.
    הנחיות למעקב תנועות קפדני (בשלב ההריון הרלוונטי)

3. מתן מנת טסט טווח קצר – לידוקאין.

4. מתן מנת טסט טווח ארוך – מרקאין. (ניתן לביצוע באותו המפגש או במפגש נפרד)

5. מתן מינון משולב, בהתאמה לפי תוצאות טיפול קודם, רמת תפקוד, משקל.
    התחשבות ברמות מקסימום לטיפול
    בכל הזרקה - רישום שם, משקל, שבוע הריון, זמן הזרקה. מינון. נפח.
    דגשי בטיחות – ניהול מחטים. חיטוי מקומי.

6. ביצוע US  עוברי בתדירות שבועית (BPP).

בטיחות:

מינון מקסימלי על פי משקל גוף (התייחסות כאל מינון מקסימלי ליממה).

לידוקאין -
מינון מקסימלי – 4.5 מ"ג/ק"ג
למשקל 60 ק"ג  - 270 מ"ג
1% - ב10 סמ"ק יש 0.1 גרם שהם 100 מ"ג. ניתן לתת *2.7 שהם 27 סמ"ק של 1%.
(ל50 ק"ג – המינון המקסימלי של 1% לידוקאין הוא 22.5 סמ"ק)

מרקאין – בופיוקאין
מינון מקסימלי 2.5 מ"ג/ק"ג
למשקל 60 ק"ג – 150 מ"ג
0.5% - ב10 סמ"ק יש 50 מ"ג. ניתן לתת *3 שהם 30 סמ"ק של מרקאין 0.5%
(ל50 ק"ג – המינון המקסימלי של 0.5% מרקאין הוא 25 סמ"ק)

------------------------------

Symphysiolysis- a new treatment available

Anterior pelvic girdle pain is a common disabling illness in pregnancy with symptoms ranging from pelvic discomfort to inability to move out of bed.

I classify Symphysiolysis to 4 grades according to severity. 1- local/ mild pelvic pain. Normal activity

2- pelvic pain which interferes with everyday activity.

3- disabling pain. Needs support to mobilize.

4 - disabling pain. Immobile. Needs wheelchair.

The diagnosis is mostly clinical. Imaging of the symphysis pubis joint can be performed by US or MRI.

Current treatments include oral pain medications, NSAID’s (until 28-30 week of pregnancy.

Pelvic Support belt, physiotherapy, hydrotherapy, life style modifications, bed rest - are some common recommendations to ease the pain in intermediate to severe pain. More severe cases are treated by local injection of steroids and local anesthetic agents to into the pelvic joint or around it - done in “pain clinics”. Extreme cases require surgical interventions or constant regional nerve block (“epidural”).

The new novel treatment introduced by me, was developed by the incidental observation that bilateral inguinal subcutaneous injection of local anesthetics easily and rapidly blocks pain transmission and brings temporary relief to moderate and severe pelvic joint pain.

I hereby describe a new novel approach for the treatment of moderate to severe symptoms of Symphysiolysis in pregnancy, by presenting 3 case reports – including descriptions of the procedure itself, videos of 'before'/'after', and follow up through the third trimester.

Gil Pomp, MD, MHA

ד"ר גיל פומפ – MD/MHA
מומחה במיילדות ובגינקולוגיה

הטיפול ברובו הוא תומך על ידי משככי כאבים (כגון אקמול/אופטלגין/ NSAIDS עד שבוע 32/ טרמל), המנעות מפעולות הגורמות לתנועה אנכית של המפרק (כגון עליית מדרגות), קיבוע המפרק על ידי קשירה הדוקה של האגן. במצבים מסויימים מגבלת התנועה היא בעוצמה כזו המצריכה שימוש בהליכון/כסא גלגלים על מנת להתנייד.

בעבר נעשה ניסיון טיפול במרכיב הדלקתי של המצב על ידי הזרקת סטרואידים ישירות למפרק. מזה כ30 שנה אין תיעוד בספרות של הפעולה הנ"ל, והיא איננה חלק מהפרקטיקה הרפואית המקובלת.

במצבים שבהם יש פריקה והתרחבות של המפרק מעל ל4 ס"מ, יש המלצה לטיפול אורתופדי ניתוחי - קיבוע וייצוב על ידי תיל.

טיפולי רפואה משלימה מציעים אפשרויות נוספות להתמודדות עם הכאב.

דירוג:

אין בספרות שיטת דירוג מקובלת של חומרת המצב. הנסיון הקליני הביא אותי לחלוקה של 4 רמות חומרה על פי המגבלה התפקודית (באנלוגיה לקלסיפיקציית New York Heart Association של איס"ק לב):

דרגה I - כאבים על פני המפרק. ללא מגבלה תפקודית. ללא שימוש סדיר באנלגטיקה

דרגה II - כאבים עזים המגבילים פעילות כגון עליית מדרגות. מצריך שימוש בעזרים (קיבוע אגן) ו/או במשככי כאבים

דרגה III - מגבלה תפקודית משמעותית במטלות יומיומיות. מגבלת ניידות. שימוש בהליכון.

דרגה IV - היעדר תפקוד. ללא יכולת להתנייד עצמאית. שימוש בכיסא גלגלים.

טיפול על ידי בלוק אינגווינלי תת עורי:

מתן אלחוש מקומי (לידוקאין/מרקאין) תת עורי  באיזור אינגווינלי על מנת לבצע חסימה של העצבים הגניטופמורלי והאיליואינגווינלי ובכך לצמצם את ההפעלה הכרונית של הולכת כאב מהמפרק המפשעתי (מנגנון משוער)

למי הטיפול האמבולטורי מתאים:

נשים בהריון, לאחר השליש הראשון
אבחנה של סימפיזיוליזיס (קלינית/הדמיה)

קושי בתפקוד (סימפ בדרגה II ואילך)

יכולת היענות לטיפול ולמעקב

ללא רגישויות ידועות לחומרי הרדמה מקומית (לידוקאין/מרקאין)

הדגמת עובר עם דופק ותנועות. ללא קיפוח עוברי פעיל.

ללא זיהום פעיל באיזור ההזרקה

מוכנות לקבלת הטיפול הנ"ל ביודען שהטיפול הנ"ל הינו חדשני בכך שניתן במסגרת מרפאתית (ולא במסגרת מרפאת כאב בבית חולים) וכי אין מדובר בניסוי קליני בבני אדם בכל צורה או אופן.