ד"ר גיל פומפ

13 אפר 20205 דקות

בוחן פתע - "אמצעי מניעה" - תשובות מנומקות


 

תשובות מנומקות:

1. ניתן להצמיד חפיסות גלולות וליטול רצוף 3 חודשים. האמנם? התשובה: כן ניתן להצמיד מספר חפיסות גלולות וליטול ברצף, וכך למשל לקבל מחזור פעם בשלושה חודשים. זאת בתנאי שכל הגלולות בחפיסה זהות (יש גלולות עם מינונים משתנים, ואז ההצמדה דורשת תכנון מדוייק יותר). יש אפילו גלולות שמראש ניתנות בחפיסה של 3 חודשים (סיסוניק). לאלו ששואלות האם אין בעייתיות בכל שמדלגים על מחזור, כי בעצם 'הגוף מתנקה' - התשובה היא: ממש לא. הרי הדימום הוסתי עם גלולות הוא לא אמיתי, אלא ממש מלאכותי, שהרי המנגנון העיקרי שהגלולות עובדות, הוא מניעת ביוץ ובעצם דיכוי השחלות ורירית הרחם (בגלל ה'דיכוי' הזה יש גם פחות גידולי רחם ושחלות בעתיד). יש נשים שבנטילה רציפה ממושכת של גלולות, מתחיל אצלן דמם קל. להן הייתי ממליץ לקצר את התקופה של הנטילה הרצופה. כל הנ"ל נכתב על גלולות למניעת הריון, אבל גם נכון לגבי המדבקות (אוורה) והטבעת הנרתיקית (נובה-רינג).

------------------------------ 

2. כשמניקים לא ניתן להיכנס להריון במשך חצי שנה. האמנם? התשובה: לא מקובל לומר שהנקה מלאה, ללא כל תוספת מבקבוק, מונעת ביוץ ב98% בחצי השנה הראשונה ולכן משמשת כאמצעי מניעה זמני. בפועל, מעטות הנשים שמניקות 6-8 פעמים ביום ולא נותנות תוספות מבקבוק, כך שדיכוי הביוץ אינו אמין. כלל האצבע הוא כזה: בהנקה מלאה מומלץ להתחיל שימוש באמצעי מניעה בחודש השלישי לאחר הלידה. בהנקה חלקית, מומלץ להתחיל בשבוע השלישי לאחר הלידה (!!). זה ממש לא נכון שניתן להיקלט רק לאחר הופעת המחזור הראשון לאחר הלידה, זאת מכיון שלעיתים (לא נדירות) הביוץ מקדים את המחזור, ואז מופיע לו הריון מפתיע. בזמן הנקה לא מקובל לתת גלולות המכילות אסטרוגן (הגלולות המשולבות הרגילות) מכיון שאסטרוגן פוגע בייצור החלב וכן תיאורטית עשוי לעבור ליילוד. לכן האפשרויות לשימוש באמצעי מניעה מצטמצמות לאמצעים מכניים (כגון קונדום, ספוגית קוטלת זרע, התקן תוך רחמי) או תכשירים הורמונליים המכילים פרוגסטרון בלבד ללא אסטרוגן (כגון 'סרזט' ו'מיקרולוט', המכונות גם 'גלולות הנקה' בשל השימוש הנרחב בהן בזמן ההנקה).

 ------------------------------

3. לנשים עם קרישתיות יתר, אסור ליטול אמצעי מניעה מכל סוג. האמנם? התשובה: לא זה נכון שלנשים עם גורמי סיכון למחלות כלי דם, האסטרוגן שבגלולות המשולבות עשוי להגביר את הסיכון לקריש ורידי (בהמשך יכול להתפתח לתסחיף ריאתי), לאירוע לבבי או שבץ מוחי. לכן לא ניתן גלולות רגילות (המכילות אסטרוגן ופרוגסטרון) לנשים עם גורמי הסיכון הבאים (רשימה חלקית) - נטייה גנטית לקרישתיות יתר (על פי סיפור משפחתי או בדיקות דם ספציפיות), לחץ דם מוגבר, עישון כבד (ובכלל למעשנות מעל גיל 35 אסור לתת תכשירים המכילים אסטרוגן), מיגרנות עם אאורה. מצד שני, יש גם סכנה לאותן נשים בכניסה להריון (לא מתוכנן) שבו רמת האסטרוגן גבוהה הרבה יותר מאשר בתכשירים תרופתיים, ולכן לאותן נשים נמליץ על אמצעי מניעה שאינם מכילים אסטרוגן (ממש כמו בהנקה). למשל, תכשירים עם פרוגסטרון בלבד ('גלולות הנקה', זריקות פרוגסטרון תלת חודשיות, התקן תוך רחמי מסוג מירנה), או שימוש בתכשירים מכנייים (לא הורמונליים), כגון קונדום, דיאפרגמה, קשירת חצוצרות, התקן תוך רחמי מנחושת.

------------------------------   

4. למי שאסור ליטול גלולות, לא ניתן להציע גם התקן עם הורמונים. האמנם? התשובה: לא בגלולות רגילות ('משולבות') יש שני סוגי הורמונים: אסטרוגן ופרוגסטרון. בדרך כלל שאוסרים על מישהי ליטול גלולות, מדובר על סיכון רקע שיש לה ושהשימוש בתכשירים עם אסטרוגן מגביר את אותו הסיכון. כשמדברים על ההתקן התוך רחמי עם ההורמונים (הידוע השמו המסחרי - 'מירנה'), מדובר על כך שהוא מכיל את הורמון הפרוגסטרון (בלבד), כך שאיסור נטילת הגלולות משיקולי אסטרוגן לא חל עליו.

------------------------------  

5. יש אמצעי מניעה מקבילים לגלולות ויעילים כמותן, שלא חייבים לקחת כל יום. האמנם? התשובה: כן הגלולות המקובלות למניעת הריון, נקראות 'משולבות' כי יש בהן שילוב של אסטרוגן ושל פרוגסטרון. נוטלים אותן דרך הפה (כמו גלולות), ההורמונים שבהן נספגים במערכת העיכול (אלא אם יש בעיית ספיגה כמו במחלת מעי או בזמן שלשול) ודרך מחזור הדם מתפזרים בגוף ומשפיעים על איברי המטרה. בשנים האחרונות נוספו שתי דרכים להעברת אותם הורמונים (אסטרוגן ופרוגסטרון) למחזור הדם - דרך העור באמצעות מדבקה ודרך רירית הנרתיק באמצעות טבעת סיליקון גמישה. תכשיר המדבקה נקרא 'אוורה' ואותו מחליפים פעם בשבוע למשך 3 שבועות והפסקה של שבוע. תכשיר הטבעת הנרתיקית נקרא נובהרינג, ואותו מחליפים פעם ב3 שבועות עם הפסקה של שבוע. בפועל בכל הדרכים הנ"ל (גלולות, מדבקה, טבעת) איברי המטרה מקבלים אספקה רציפה של אותם ההורמונים במשך 21 ימים, הפסקה של 7 ימים (בהם מופיע דמם וסתי) וחוזר חלילה.

------------------------------  

6. פעם בכמה זמן צריך להפסיק עם הגלולות לכמה חודשים כדי לנקות את הגוף. האמנם? התשובה: לא הגלולות המשולבות פועלות ע"י שני מנגנונים עיקריים: מניעת ביוץ ושינוי ברירית הרחם וצוואר הרחם. מניעת הביוץ נעשית ע"י דיכוי תמידי של השחלות (מעבירים מסר כאילו ויש הריון ולכן לא צריך לבייץ). כש"מנקים את הגוף" הדיכוי הנ"ל פוסק, ואז יש ביוץ... בערך פעם בחודש אנחנו רואים נשים עם הריון לא רצוי שבסך הכל רצו לנקות את הגוף. חבל.

------------------------------  

7. אם התחלת גלולות חדשות והופיע דימום לא סדיר בחודש הראשון, אז הגלולות הללו אינן מתאימות לך וצריך להפסיק אותן. האמנם? התשובה: לא מאוד שכיח שבחודש הראשון עם גלולות חדשות יופיע דמם קל, שמבטא שינויים בכלי הדם של דופן הרחם - מעין הסתגלות. הדבר הנכון לעשות הוא להמשיך את הגלולות כרגיל ולסיים את החפיסה. אין קשר בין 'דמם הסתגלות' מסוג זה לבין התאמת הגלולות למטופלת מסויימת. במידה והדימום הלא סדיר ממשיך מעבר למספר שבועות, עולה השאלה של העלאת מינון האסטרוגן. במידה ויש תלונות על תופעות לוואי כגון אקנה, שינוי במצב רוח, תחושת נפיחות, רגישות בחזה וכיו"ב, יש מקום לשקול החלפת סוג הגלולה לכזו המכילה סוג אחר של פרוגסטרון.

------------------------------  

8. מי שמעשנת לא יכולה לקבל אף אמצעי מניעה, פרט לקונדום. האמנם? התשובה: לא מעשנות נמצאות בסיכון גבוה יותר לאירועי קרישה ורידיים ועורקיים, כגון פקקת ורידית, אירוע לבבי, שבץ מוחי וכיו"ב. האסטרוגן שבגלולות המשולבות עשוי להעלות את שכיחות האירועים המסוכנים הנ"ל. הסיכון עולה משמעותית מעבר לגיל 35, ולכן יש איסור גורף לתת תכשירים המכילים אסטרוגן למעשנות מעבר לגיל זה. עם זאת, ניתן לתת תכשירים הורמונליים המכילים פרוגסטרון בלבד, בנוסף לאמצעים המכניים (ראי בפירוט תשובה #3)

------------------------------  9. אישה מעל גיל 40 לא יכולה לקבל גלולות. האמנם? התשובה: לא זה נכון שלנשים בקצה העליון של גיל הפוריות, ייתכן שיש גורמי סיכון לאירועים וסקולריים (פקקת ורידית, אירועי לב, שבץ מוחי וכיו"ב), כי בקבוצת גיל זו יש עלייה בשכיחות של מצבים כגון הפרעת שומנים, עליית לחץ דם, סכרת, עודף משקל וכיו"ב. עם זאת, לגישתי, בהינתן שמדובר באישה בריאה ללא מחלות רקע, עם פרופיל שומנים עדכני תקין, וכמובן שאינה מעשנת, אין מניעה מטיפול בתכשירים המכילים אסטרוגן ובכללן גלולות. *כמובן שצריך לדון בכל מקרה לגופו, תוך התחשבות באפשרויות הטיפול האחרות שאינן מכילות אסטרוגן.

------------------------------  

10. לאישה שהשתמשה בגלולות במשך 10 שנים, יהיה קשה יותר להיכנס להריון. האמנם? התשובה: כן ולא שימוש ממושך בגלולות אינו מוריד את הסיכוי להרות בהמשך, כשמשווים קבוצות נשים שנטלו גלולות לכאלה שלא נטלו גלולות. אני מאמין שהתפיסה הנ"ל הגיעה מהעובדה, שלאחר 10 שנות שימוש בגלולות, לנשים קשה יותר להרות כי הן מבוגרות יותר ב10 שנים (למשל גיל 35 לעומת גיל 25) אבל הדבר אינו קשור כמובן לשימוש הממושך בגלולות. *** עד כאן 'בוחן פתע אמצעי מניעה' ***

--------------------------------------------------------------

1800
0